De eerste stap in re-integratie: het contact met de verzuimcoach

Wat gebeurt er bij een ziekmelding? Wanneer meldt ik mijn werknemer ziek? Wat is een verzuimcoach en waarom belt de bedrijfsarts niet?

Zodra je werknemer zich ziekmeldt, geef je deze ziekmelding binnen 48 uur aan ons door. Bij deze ziekmelding vragen wij jou als werkgever om een korte vragenlijst in te vullen. Afhankelijk van wat je invult, wordt je werknemer binnen enkele werkdagen door een verzuimcoach gebeld.

De rol van de verzuimcoach

Als verzuimcoaches van ArboNext doen wij de (telefonische) verzuimbegeleiding. Wij werken – in taakdelegatie – nauw samen met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts blijft altijd eindverantwoordelijk voor het medisch oordeel.

In het eerste gesprek vragen we aan je werknemer wat de medische situatie is. Ook vragen we wat de (on)mogelijkheden zijn m.b.t. re-integreren in eigen werk en wordt een vervolg besproken.

Vanaf het eerste contact is het doel om een vertrouwensband met de werknemer op te bouwen. Niet alleen door aan te geven dat alle gesprekken vertrouwelijk zijn maar ook door actief te luisteren en door te vragen naar de situatie. Juist tussen alle regels door krijgen wij erg veel informatie. De verkregen informatie zetten we in om een passend advies. Zodat de werknemer een duurzame re-integratie tegemoet gaat.

De samenwerking met kerndeskundigen en specialisten

Wij werken veel samen met de Registercasemanagers van Be Suitable. Zij kunnen werkgevers verder helpen bij bijvoorbeeld arbeidsconflicten of bij de inzet van een Arbeidsdeskundige. Ook sparren we onderling over complexe vraagstukken die we tegenkomen in dossiers.

Daarnaast kunnen we gebruik maken van kerndeskundigen en specialisten, zoals de arbeid hygiënist, de veiligheidskundige en de arbeids- en organisatiedeskundige, voor een optimale begeleiding.

Schakel hulp in van ArboNext

Specifieke vragen over een re-integratietraject met één van je werknemers? Neem dan contact op via info@arbonext.nl of bel  085 – 10 57 610.