Hoe kan ik mijn werknemer ondersteunen na een miskraam?

Van alle vrouwen maakt minimaal 11 procent in hun leven een miskraam mee. Zowel vrouwen als hun partners ervaren dit verlies vaak als traumatisch. Toch wordt er niet altijd extra begeleiding geboden door de zorgverleners. Een koppel wordt met het slechte nieuws naar huis gestuurd en er is niet standaard (extra) aandacht voor het psychische aspect.

Een miskraam kan een grote rol spelen in de aanloop naar hun verzuimperiode. De psychische begeleiding na een miskraam is de verantwoordelijkheid van de behandelaars van je werknemer, maar ook als werkgever kun je de werknemer in deze periode ondersteunen.

Lang thuis zitten is vaak niet de oplossing en kan het gevoel geven dat het leven stil staat. Doorgaan alsof er niks aan de hand is, kan echter leiden tot overbelasting en is niet altijd mogelijk of wenselijk. Hoe zorg je ervoor dat werk een fijne afleiding is en creëer je de omstandigheden om het trauma op een gezonde manier te verwerken?

Aandacht

Neem de tijd voor je werknemer en creëer de omstandigheden waarin zij makkelijk haar verhaal kan doen. Niet iedereen kiest ervoor om het verhaal op werk te delen en dat is invoelbaar. Als de behoefte er is, sta dan open voor het gesprek.

Ook als een werknemer ervoor kiest om niet over het verlies te praten, is het fijn als de werkgever extra aandacht heeft. Een regelmatige check-up laat zien dat je betrokken bent en de werknemer er niet alleen voor staat. De meeste werknemers waarderen deze aandacht, ook als ze er geen gebruik van maken.

Regie

Een werknemer weet vaak het best wat hij/zij aan kan. Bijvoorbeeld welke taken een fijne afleiding zijn en welke te veel gevraagd zijn. Vraag de werknemer wat je kunt aanpassen en denk actief mee. Denk aan het verminderen van deadlines/werkdruk, complex klantcontact of het tijdelijk verkorten van de werkdag.

Externe ondersteuning

Merk je dat het ondanks je inspanning slechter gaat met de werknemer, dan is het goed om hulp in te schakelen. Als werkgever ben je echter geen therapeut en die rol moet je ook niet op je nemen.

Binnen de wet- en regelgeving heeft de werknemer de mogelijkheid om een preventief spreekuur bij de bedrijfsarts in te plannen, als ze niet is ziekgemeld. De besproken informatie blijft tussen de werknemer en de bedrijfsarts. Als werkgever kun je aan de bedrijfsarts en/of de arbodienst vragen wat jij kunt betekenen voor de werknemer.

Schakel hulp in van ArboNext

Specifieke vragen over hoe jij je werknemer(s) het beste kunt ondersteunen tijdens deze periode? Of vragen over bijvoorbeeld het inzetten van verlof tijdens deze periode? Neem dan contact op via info@arbonext.nl of bel  085 – 10 57 610.